For det første – overskriften, hva betyr den? Dette er høyst individuelt, men dessverre en langt mer normal problemstilling uavhengig av person. Likevel trener vi mer enn aldri før. Vi spiser mindre karbohydrater enn aldri før. Vi spiser mindre laktose og gluten enn aldri før. Vi er mer overvektige enn aldri før. Helsetilbud som involverer trening vokser seg stadig større, lengre og bredere enn aldri før.
Likevel – så er dette en høyst normal problemstilling, hvorfor?

  • Jeg opplever ofte at jeg presterer dårligere enn forventet
  • Jeg blir ofte så sliten etter harde økter at resten av dagen kjennes hardere enn selve treningsøkten
  • Jeg har perioder jeg trener 4-6dager per uke, også kan det gå flere mnd til jeg tar opp treningen igjen
  • Jeg synes trening er kjedelig
  • Livet og jobben kommer i veien, barn, familie eller sykdom

Kjenner du deg igjen i noen av disse? Er dette noe du hører fra andre rundt deg? Vekker det en følelse i deg? Kunne du tenkt deg og ha gjort noe med det eller trives du som det er?

Jeg har ikke fasiten, ring meg om du har den i så fall. Det som er sikkert er at alle har et liv der de har fått utdelt en kortstokk med gener som er mer eller mindre optimalt for din livsstil.

Det er forskjell på fysisk aktivitet og sport – det er helt klart. Å trene per definisjon beskrives som «å øve, helst systematisk, for å utvikle, forbedre eller opprettholde ferdigheter, evner og egenskaper. Dette gjøres gjennom planlagte, gjentatte repetisjoner, eller en mer allsidig tilnærming der en ferdighet eller evne krever øvelse av andre grunnleggende ferdigheter eller evner for å oppnå ønsket utvikling.»

Jepp, der fant du kanskje tre ord som kan gjenkjennes – planlagte, gjentatte repetisjoner. Noe jeg har vært svært opptatt av siden jeg bestemte meg for å ta tak i min egen trening og få utbytte av det jeg gjorde. I 2008.

På en annen side kan denne definisjonen beskrives om mye mer en fysisk aktivitet, det være seg språk, håndverk, musikk, fag, utøvelse av yrket eller annet – alt skal læres! Felles er at en ønsker å forbedre eller opprettholde ferdigheter og dette må gjøres med en gitt frekvens, volum og kanskje aller viktigst med kontinuitet.

I jobben som personlig trener er dette problemstillingen vi møter hver eneste dag, i ulike former og grader. Mennesker som trekker kortet sitt på treningssenter, tilbringer en gitt tid i salen, i studio eller på kondisjonsapparatene og går mer eller mindre fornøyd ut igjen. Hva som har blitt gjort under denne tiden kan være planlagt eller improvisert, men til syvende og sist er det en grunn til at denne personen velger å komme tilbake!
Er det for å gjenta den planlagte prosessen? Er det for å få en god følelse etter svetteøkt på tredemølla? Tilbringe tid i en gruppe der alle trener det samme?
Uansett agenda så har alle et mål med å komme tilbake – og i de aller fleste tilfeller så er dette enten «komme i bedre form» «god helse» «bygge styrke og muskler» eller «ned i vekt».

Til sammenligning er hva du gjør på treningsstudio nøyaktig det samme som du gjør på jobb eller skole, du har grunnleggende ferdigheter som du utøver og over tid vil systematisk arbeid gi deg resultater.
Men i motsetning så er fysisk aktivitet noe som angår oss alle, helse. Så la oss holde oss til dette.

«Hvis fysisk aktivitet var en pille, ville alle tatt den – men likevel velger 75% av oss å være inaktive!»
https://forskning.no/hoyskolen-kristiania-partner-trening/hadde-fysisk-aktivitet-vaert-en-pille-ville-alle-tatt-den/1239833

(les den <3)

Påstand:
Terskelen for å prestere på andre arenaer i livet, som å hjelpe andre med sine utfordringer eller å hjelpe deg selv i eksterne faktorer (for eksempel jobb eller sosialt) er så mye lavere enn å prestere på arenaer som, logisk nok, over tid vil gi deg langt mer overskudd til å prestere bedre på disse eksterne arenaene!
*trommevirvel* *pust dypt inn fordi lang setning*

Nå begynner jeg å dra temaet litt i en annen retning, så det kommer jeg til å fortsette med i et eget innlegg senere i uken.
På en annen side er det faktisk veldig lite som skal til for å få en helseeffekt av trening, dersom det er hovedmålet – MEN det må innsats til.
Visste du at det er ditt totale oksygenopptak (kondisjonstall) som har en større påvirkning på helsen din enn om du går 10 000skritt om dagen?
Et høyt kondisjonstall med en noe «inaktiv» livsstil er altså bedre for helsa enn et lavt kondisjonstall enn om en labber seg gjennom 10 000skritt om dagen med lav intensitet. Jeg sier ikke at du skal gi opp å bevege deg, men kun til sammenligning har kondisjonstallet ditt enormt mye å si.
https://www.ntnu.no/cerg/kondisjonstallene

Hvordan øker man dette kondisjonstallet?
Da må det trenes, men til gjengjeld krever det ikke lang innsats, men høy innsats på kort tid slik at du påvirker hjertet i den grad at det må utvikle seg.
I praksis kan man gjøre det på denne måten
15-20min oppvarming på gradvis økende intensitet, dette skal ikke føles utmattende – men det skal gjøre deg klar til arbeidet som følger
10-20sekunder maksimal innsats
2-4 minutter aktiv pause (samme intensitet som oppvarmingen)
Gjenta dette 3 ganger

Totalt er dette under 30minutter arbeid og til gjengjeld gir det en enorm helsefordel!
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21228724

I første omgang ønsker jeg bare å vekke noen tanker om;

Hva gjør du
Hva vil du
Hvorfor gjør du som du gjør
Hva vet du om det du gjør
Hva tror du du vet om det du gjør
Hva vil du gjøre nå?