Vi må spise for å leve, så enkelt er det.
Vi har alle et forhold til mat, og vi har matvarer vi liker og ikke liker samt x antall måltider om dagen som passer med vår livsstil.
Vi har følelser knyttet til mat, sosiale og usosiale. En gourmet som spytter ut maten om den ikke har perfekt smak, konsistens eller harmoni. Eller de som spiser for å forsterke, dempe eller uttrykke følelser. Vi har også noen som ikke bryr seg om mat i det hele tatt og skulle gjerne ønske de heller kunne tatt en pille i stedet for å spise. Når det er sagt så finnes det like mange forhold til mat som det finnes folk, og ytterpunktene skal jeg ikke gå inn på heller fordi det er et helt annet tema.

Mat gir oss energi og næringsstoffer til å holde «maskineriet» i gang, samtidig har vi ulike formål der vi kan manipulere kroppsvekten, kroppssammensetningen eller prestere bedre (til en viss grad) ved å sette oss noe mer inn i kostholdet.
I hovedsak vil jeg anbefale alle å ha et bevisst, men ukomplisert forhold til mat og drikke – for er det en ting som er sikkert, så kommer vi ikke utenom å spise eller drikke.

Igjen vil jeg være veldig generell, men er du et spesielt individ med et spesielt mål må du gjerne ta kontakt for spesifisert bistand

Observer rutinene dine
Poenget her er som nevnt i forrige innlegget mitt om trening – du er et resultat av genlotteriet, din oppvekst og din livsstil. Å være bevisst på rutinene dine, som er en sum av alle de bevisste og ubevisste valgene du tar i løpet av en dag er et godt utgangspunkt, for eksempel;
Hvor mange faste måltider har jeg om dagen?
Spiser når jeg er sulten eller når jeg har lyst på noe?
Hva og hvor mye drikker jeg i løpet av en dag?
Er det tider på dagen jeg er mer sulten (eller fysen) enn andre?
Lar jeg meg friste?
Handler jeg det samme hver gang jeg er på butikken?
Hvor mange fredager på rad har jeg spist taco?

Dersom du blir bevisst på rutinene dine, kan du både luke ut, sette inn og ta andre valg enn de som har gjort at du har den rutinen du har i dag. Det vil kreve at du er mer tilstede, så jeg anbefaler å «ta et skritt av gangen» slik at dette blir en bevissthetsgjøring og ikke et stressmoment.

Bruk tallerkenmodellen
Tallerkenmodellen er kjempefin! Helsedirektoratet har fått endel tyn fra ulike hold og bransjer, noen mer bastante enn andre. Det en grunn til at helsedirektoratet har sine anbefalinger til den generelle befolkningen, samt de med spesielle behov. Bruk de for det de er verdt, det er tross alt bygget på en del mer forskning enn hva andre enkelte (og bastante) kostholdsanbefalinger fra usikre kilder er.

Tallerkenmodellen kan brukes i alle måltider, spiser du brødskiver kan du bruke salat og grønnsaker på brødskiven og heller ha en frukt enn en ekstra brødskive. Å spise litt ekstra pålegg går også helt fint, en matpakke må ikke alltid se slik ut

Lær deg å lage og like mat
Hvis du tilbringer minst mulig tid på kjøkkenet og i butikken regner jeg med at du helst velger raske løsninger. I en hektisk hverdag er ikke det direkte feil, men du har likevel et valg og det innebærer prioriteringer og planlegging.
Jeg snakker ikke bare om gastronomi, men hvor enkelt og kjapt man kan lage god og næringsrik mat!
Bak, stek, kok, damp eller langtidsstek. Det fine med mange av disse måtene å tilberede mat på er også at det gjør seg helt selv. Vet du ikke hvor lenge du skal steke kjøtt eller fisk før det er ferdig?
Kanskje et matkurs kan være noe? Eller bestill en matkasse fra en av mange leverandører som finner på markedet!
Er det visse typer mat du ikke liker, men egentlig ikke har smakt på eller hatt én dårlig opplevelse? Høres et kjøttfritt måltid helt urealistisk ut?
Dra på en restaurant og få en god matopplevelse med mat du «egentlig» ikke liker!
Er du ikke særlig glad i frukt og grønnsaker?
Hva med å scrolle litt på matblogger eller nettsider hvis du har et ledig øyeblikk som ikke går til nettaviser eller facebook?
Hva med å prøve en ny matrett hver uke? Benytt deg gjerne av sesongens råvarer
Lag en ukeplan!
Det er både smart, tidseffektivt og økonomisk, samtidig er det forutsigbart for evt de du bor sammen med.
Har du en plan på neste dagers middager blir det lettere å gjøre innkjøp og tilberede middagen, samt kan du lage litt ekstra som du kan ha til lunsj dagen etter.

Det er ikke tvil om at endringer koster, men jeg garanterer deg at det vil smake ekstra godt når en har gjort små endringer over tid og opplever at «målet» kostet langt mindre enn du trodde!

Lykke til!