Å skulle gi treningstips uten å vite hvem som mottar de er ikke så enkelt, da jeg gjerne vil være spesifikk og kvalitetssikre alt jeg gir ifra meg. Men man kan ikke tilfredstille alle, alltid – så da blir dette generelle råd uten å ta hensyn til spesifikke grupper eller individer.
Dersom du dog er et spesielt hensyn eller individ må du gjerne ta kontakt så skal jeg finne en løsning til deg også.

Nuvel.
Her har du mine fem «tips» til deg som ikke helt får dreisen på å holde hodet over vannet når det gjelder dine egne treningsvaner, metoder og for ikke å snakke om resultater

Test deg selv
For det første – hvorfor trener du? Det siste jeg kan tenke meg er at du trener du fordi du har for god tid.
De aller fleste trener for å få en eller annen effekt av det de gjør, enten det er en god følelse, bedre helse eller bedre prestasjoner – listen er lang.
Jeg kan ikke svare på hvorfor du trener, men felles for de alle er at du starter med et utgangspunkt. Og før eller siden vil du få et resultat som er bedre enn utgangspunktet ditt – gitt at du har en kontinuitet i treningen din.

Mitt første tips er da – test deg selv!
Disse testene kan være hva som helst, og igjen er dette avhengig av ditt utgangspunkt – her er et par forslag;

Hvor lang tid bruker du på 25knebøy, 25pushups, 25spensthopp og 25situps?
Hvor lang tid bruker du på å løpe eller gå en gitt strekning (feks 2-5km), gjerne en som er lett kupert.
Er det noen hverdagslige ting du har kunnet gjøre uten å blunke, men som nå er en større utfordring, uten at det er en sykdom eller skade inne i bildet?
Er det medisiner eller andre hjelpemidler du har måttet bruke for å lette hverdagen, uten at det gjelder en spesifikk sykdom?
Hvor mange kg klarer du på 3-5repetisjoner i tre utvalgte øvelser, feks knebøy, benkpress og markløft?
En jeg er litt forsiktig med, men som likevel gjelder for enkelte grupper er vekt og kroppsmål.

Det viktigste med testen er at den tar hensyn til målet ditt, og at den enkelt kan re-testes når tiden er inne

Selv jeg har startet et sted, 16år og godt plassert i beinpressen.

Dersom du har prestasjonsmål vil jeg anbefale at du trener strukturert i minst 6uker før du tar en ny test.
Tester som være seg helse- og hverdagsutfordringer er svært individuelt og kommer helt an på utgangspunktet, og hvor aggressivt en går i gang med livsstilsendringene.

Vær strukturert og hold avtaler
For det andre – hvem er det du trener for?
Dessverre er det slik at fysiologiske adapsjoner ikke kan overføres til andre mennesker, disse må du stå for – og fortjene, helt selv!
Derfor er det viktig at du holder avtaler med deg selv.
Skal du trene tre ganger denne uken, ja da skal du trene tre ganger denne uken (gitt at du ikke blir syk eller skadet såklart…)
Du er bedt i bursdag men evner bare ikke å si nei til kake, ja så ta deg et stykke og nyt det – ikke hiv deg over hele kaken.
Så fort en begynner med slik prokrastinering er veien tilbake til utgangspunktet kort.
Samtidig vil mestringsfølelsen synke like rask fordi «det gikk ikke denne gangen heller» og du er inne i en ond sirkel der terskelen for en varig endring og ønskede resultater blir høyere og høyere, nettopp fordi du aldri kom helt over kneika.

Utfordre deg selv
Menneskekroppen er ekstremt tilpasningsdyktig, og på den måten tilpasser den seg det du utsetter den for (kan også kalles ytre eller ekstern stimuli)
Enklere sagt er du et resultat av det individuelle genlotteriet, din oppvekst og din livsstil.
Dersom du har litt ambisjoner kan det være en idé å trene med noen som er bedre enn deg selv, på den måten får du utfordret deg selv og kanskje presset deg litt utenfor komfortsonen. Det skal ikke være noen konkurranse om å være best, men man kan lære mye av hvordan en trener på egenhånd og hvordan en trener med andre som kan «pushe» litt.

Ha det gøy
Finn en form for trening som er gøy! Husk at det er du selv som er utgangspunktet, du selv som definerer egen innsats og du selv som definerer målet ditt – MEN, veien dit er like viktig!
Dersom du lar deg inspirere av en treningsprofil er det viktig at du kun lar deg inspirere, ikke sammenligne!
Har du hatt vanskeligheter for å holde kontroll på dine egne rutiner, kan du banne på at det blir desto vanskeligere dersom du skal holde kontroll på hva alle andre driver med til enhver tid.
På en annen side skal man ikke bare jakte på det som bare er gøy innenfor sin egen komfortsone, det innebærer å utfordre en selv – men tenk nå hvor du er nå i forhold til hvor vil du være, og på sikt vil du kunne se tilbake på en lang vei med mestringsfølelse.

Gi deg selv litt «slækk» og ta en ting av gangen
Gikk det ikke helt som planlagt? Dersom en velger å endevende hele livstilen sin skal en være sterkt motivert for å kunne holde dette over tid, spesielt dersom en har andre arenaer i livet en skal prestere på – det være seg familie, venner, jobb og andre fritidssysler.
Vet du hva? Vi er mennesker, og selv om forskningen er kommet svært lang er det likevel svært lite vi faktisk vet – spesielt de aller færreste som ikke har utdanning i humanfysiologi, anatomi og ulike adapsjoner fra fysisk belastning eller ernæring. Spesielt (!) ikke i et samfunn der sosiale medier er den store, stygge ulven og skal selge oss ulike produkter eller metoder som skal gi oss «fasiten» eller «snarveien».
Sannheten er at det ikke finnes noen fasit eller snarvei.
Du kan sammenligne det med da du gikk på skolen og skrev av fasiten uten å lære deg reglene og satt der på matteprøven uten å forstå hvordan fasiten ble 4xy₂ når du kom frem til 312.
Å derimot bli fortalt om at en «må» fordi en har havnet i en slik situasjon at livet blir vanskeligere om en ikke tar et grep om helsen sin, kan være motiverende for noen – men det kan også resultere i at en starter litt for hardt og opplever at innsatsen en legger ned ikke svarer med resultatene en oppnår.
Har man brukt store deler av livet sitt på å komme dit en er i dag, vil du måtte påregne å bruke en god del tid på å snu dette – ta derfor en ting av gangen, uansett vil alle de små valgene du tar på sikt gjøre en stor endring!

Raskt oppsummert handler det om indre motivasjon.
Gjør det DU kan basert på DITT utgangspunkt.
Test deg selv for å definere utgangspunktet ditt, hvis du ikke allerede vet det.
Vær trofast mot deg selv.
Utfordre deg selv, gi deg selv mestringsfølelse.
Ha det gøy!

Dersom du synes dette virker vanskelig skader det ikke å ta kontakt med en fagperson for å komme litt i gang, å ha en personlig trener er ikke forpliktende, kun en investering og veiledning basert på alt jeg har ramset opp

Masse lykke til – og god trening!